Net iets meer stijl met zegellak


Bij ons op kantoor hebben we lange tijd nagedacht over de manieren waarop we onze uitstraling net even iets meer professioneel konden maken. We hebben overwogen om speciaal papier te gebruiken met een ingedrukt logo, en ook alle andere vormen van extra marketing kwamen naar voren bij het bedenken van nieuwe manieren om de stijl meer vorm te geven. Uiteindelijk kwam een stagiaire met een uniek voorstel. Een wat vreemd voorstel waar eerst veel om gelachen werd. Zij stelde voor om met een lakstempel zegellak aan te brengen onder de brieven of op de envelop. Door de zegellak ontstaat een unieke stempel waarmee we een extra element van stijl en autoriteit uit zouden stralen op de brieven die we verstuurden. De stagiaire had dit idee overigens niet uit het niets. Zij had eerder gewerkt in een fabriek waar zegellak gebruikt wordt op de schroefkappen, zodat de fabrikant direct kan zien of een consument aan het rommelen geweest is met een bepaald apparaat of machine voordat deze teruggestuurd werd omdat deze het ineens niet meer deed. Na wat overleg besloten we de proef op de som te nemen en stuurden 100 brieven en enveloppen met zegellak erop. Daarna hebben we afgewacht hoe de mensen reageerden, en dat was overwegend positief.

Nooit meer zonder zegellak

Toen we de eerste maand alle enveloppen van zegellak voorzagen, kwamen de reacties pas echt los. Klanten praatten met elkaar en zelfs de media heeft er aandacht aan besteed. Waarom? Omdat eigenlijk niemand het meer doet, maar iedereen direct begrijpt wat het signaal is dat hiermee afgegeven wordt. Het is immers een manier om de echtheid van een document te waarborgen, een unieke handtekening te zetten of om aan te geven dat het document van enorme waarde of belang is. Aangezien het gebruikt wordt in de communicatie naar onze klanten, laten we hiermee duidelijk zien dat we denken in de richting van de klant. We zorgen ervoor dat zij zich een beetje vorstelijk voelen en dat maakt ons punt sterker. Laten we eerlijk zijn, het is niet goedkoop geweest. De zegellak kost zelf niet zoveel, maar er is ook iemand nodig die er de hele dag mee aan het werk is. Toch bleek aan het einde van de rit dat we er veel meer mee verdienden omdat de conversie vele malen beter werd. Klanten prefereerden onze offertes en onze stijl. En de mensen die een offerte kregen met de zegellak, die zijn onze naam nog steeds niet vergeten. Sterker nog, er zijn mensen die de envelop bewaard hebben. Betere marketing kun je eigenlijk niet hebben.

Werken met zegellak

Om alles zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen, hebben we gebruik gemaakt van de diensten van stempels.nl. Daarnaast hebben we iemand op cursus gestuurd zodat zij precies wist waar zij op moest letten bij het gebruik van zegellak. Dat heeft er niet alleen voor gezorgd dat we iemand in het bedrijf hebben die kan werken met de lak. Het heeft er ook voor gezorgd dat alle mensen in het bedrijf interesse gekregen hebben voor het werken met de lak en het heeft ervoor gezorgd dat alle mensen het idee hebben dat zij in een enorm professioneel bedrijf werken. Een aantal van onze medewerkers vergeleek het zelfs met het werken voor de koning of koningin in de 17de eeuw. Dat zijn de kleine veranderingen die kunnen zorgen voor een enorm verschil binnen een bedrijf. En de stagiaire die met het idee kwam? Die hebben we een leuk bedrag meegegeven toen haar periode bij ons afgelopen was.